Interviu acordat de domnul Sorin Mititelu, Vicepreședintele ASF, publicației Economica.net

Vești bune pentru sutele de mii de păgubiți RCA ai Euroins și City Insurance. FGA se va putea împrumuta la bănci ca să plătească mai repede. Dosarele, externalizate pentru gestionare rapidă

16 februarie 2024

 

Sutele de mii de păgubiți din falimentele Euroins și City Insurance vor beneficia de plata mult mai rapidă a despăgubirilor, în viitorul apropiat. Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), instituția care se ocupă despăgubirea creditorilor de asigurări, va putea accesa, în premieră, credite bancare, pentru a plăti mai rapid daunele. În plus, procedura de instrumentare a dosarelor va fi externalizată către asigurători sau firme specializate, având în vedere că personalul FGA este mult subdimensionat raportat la numărul de dosare pe care îl gestionează în acest moment.

„Este o dublă problemă. Dar, da, este o problemă operațională… Este o responsabilitate nu numai a FGA, ci a tuturor celor implicați, inclusiv a noastră, de a găsi soluții pentru ca termenul de plată pentru cei care au fost victimele unui eveniment rutier și care au fost beneficiarii unei polițe RCA să fie unul rezonabil”, a declarat, pentru Economica, Sorin Mititelu, vicepreședintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) pentru sectorul asigurărilor.

Conform sursei citate, dacă Fondul se va baza exclusiv pe contribuțiile pe care firmele de asigurare rămase în piață le plătesc lunar, procesul de despăgubire a tuturor celor care au depus până acum cereri de plată ar dura 4-5 ani. Amintim că, în prezent, firmele de asigurare plătesc un total de 7% din Primele Brute Încasate (PBI) către FGA, procentul fiind mai mult decât dublat după falimentul Euroins. Măsura se pare, însă, că nu a fost suficientă pentru a face plățile într-un timp rezonabil. În total, FGA a recepționat circa 500.000 de dosare în urma celor două falimente (peste 256.000 la City Insurance și peste 220.000 la Euroins), sub jumătate rezolvate deocamdată.

În acest context, ASF analizează două schimbări importante în funcționarea FGA, ambele în premieră. Una dintre acestea a fost propusă chiar de FGA. „Pe un plan se are în vedere introducerea în activitatea FGA a posibilității de a externaliza instrumentarea dosarelor de daună. Este un demers inițiat de reprezentanții Fondului, este la noi în analiză și, la un moment dat, vom lua o decizie în acest sens. Pentru că astăzi, capacitatea de procesare ete undeva la 10.000 de dosare pe lună. Este prea puțin față de volumul actual de dosare. Deci, da, în direcția aceasta mergem. În ceea ce privește detaliile externalzării, sunt și firme specializate, dar cei care au cele mai mari capacități de procesare sunt chiar asigurătorii”, ne-a declarat Sorin Mititelu.

Vicepreședintele ASF: Nu va fi nevoie de garanția statului pentru împrumuturi. Riscul într-o tranzacție cu FGA este cvasisuveran

În ceea ce privește resursele financiare ale Fondului, vicepreședintele ASF arată că, pentru a se împrumuta, FGA nu are nevoie de garanția statului sau de alte garanții, cu excepția veniturilor din contribuțiile asigurătorilor.

„A doua problemă este legată de termenul de plată. Avem o sursă de finanțare (nr: contribuțiile asigurătorilor), dar este o sursă care poate fi mobilizată într-o perioadă lungă, adică 4-5 ani pentru a putea acoperii obligațiile deja constatate și confirmate. Este o responsabilitate nu numai a FGA ci a tuturor celor implicați, inclusiv a noastră, de a găsi soluții pentru ca termenul de plată pentru cei care au fost victimele unui eveniment rutier și care au fost beneficiarii unei polițe RCA să fie unul rezonabil. Termenul de 4-5 ani nu este, totuși, un termen rezonabil. Legea de funcționare în baza căreia funcționează FGA oferă posibilitatea identificării altor surse de finanțare în piață. De fapt, logica este să atragi o sursă de finanțare care să îți ofere capacitatea de plată într-un termen mai scurt bazându-te pe o sursă de finanțare care poate fi mobilizată pe termen mai lung. Analizăm, în momentul de față, posibilitatea de mobilizarea a unor astfel de surse financiare, în principal prin împrumut bancar de pe piața locală. Nu este nevoie de garanția statului pentru că sursa veniturilor FGA este certă, anume contribuțiile. Aș spune că riscul într-o asemenea tranzacție este unul cvasisuveran, oarecum similar cu cel al garanției date de Ministerul Finanțelor”, ne-a explicat Sorin Mititelu.

 

Cele mai mari schimbări RCA, în vigoare din aprilie 2024. Cum va arăta noul bonus-malus, în câte rate vei putea cumpăra RCA și cum îți reduci prețul folosind franșiza, sistem în premieră

20 februarie 2024

Economica a fost prima publicație care v-a prezentat pe larg propunerile trimise de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) către Parlament, inițiative de la care pleacă, practic, cea mai mare reformă legislativă din domeniu, cu excepția apariției legii 132 în sine, în 2017. De astăzi, începem o serie de materiale dedicate explicațiilor pe care vicepreședintele ASF pentru asigurări, Sorin Mititelu, le aduce pentru fiecare dintre aceste schimbări.

Sistemul bonus-malus se va schimba substanțial, prin lărgirea ariei de aplicare și diversificarea criteriilor în ambele sensuri, în timp ce asigurătorii vor fi obligați să pună la dispoziția șoferilor care solicită acest lucru atât plata în rate a RCA (în premieră, va fi vorba de până la 12 rate!) cât și aplicarea unei franșize, ca la CASCO, ce va permite reducerea primelor.

Sunt cele trei modificări, dintr-un mai amplu proiect demarat de ASF, cu care începem astăzi o serie de materiale rezultate în urma unui interviu acordat Economica de căre vicepreședintele ASF pentru asigurări, Sorin Mititelu. Înainte de a trece la cele trei modificări importante ale regulilor RCA precizăm că, potrivit lui Mititelu, pachetul legislativ este încă în discuție, dar autoritățile își propun să îl adopte cel târziu până la finalul lunii martie anul acesta, primele măsuri urmând să intre în vigoare la începutul lui aprilie.

„Decizia este estimată a se lua până la finalul lunii martie. Va fi și o perioadă tranzitorie de implementare a unora dintre măsuri, cele care necesită soluții tehnice sau noi cerințe, o detaliere a condițiilor  legale prin norme proprii sau prin protocoale. Primele modificări sunt așteptat să apară la începutul celui de-al treilea trimestru”, ne-a spus vicepreședintele ASF.

Potrivit acestuia, este posibil ca, pe lângă măsurile trimise deja la Parlament, să apară și unele noi sau chiar cele deja trimise să fie modificate.

„Înainte de toate trebuie precizat că o asemenea modificare parcurge mai multe etape, sunt necesare mai multe avize, atât din Senat cât și din Camera Deputaților. Aceasta înseamnă că pe parcursul acestui traseu e timp pentru a fi continuate o serie de discuții și negocieri cu stake holderii, părțile implicate în procesul acesta. Așadar, chiar dacă noi am plecat la drum cu o serie de propuneri, și am plecat încă din decembrie 2023, acel set de propuneri a avut ca obiectiv transpunerea unei Directive europene. Și acolo avem un număr de propuneri relativ redus. Ulterior, în prima parte  acestui an, am avut, după cum bine se știe, o serie de întâlniri cu asociații profesionale, cu asigurători, cu intermediarii și astfel am ajuns la concluzia că e nevoie de o completare cu alte modificări la legea 132. Aceste propuneri au fost analizate și transmise pe fluxul decizional mai sus amintit. Nu este, însă, un proces încheiat, motiv pentru care este foarte posibil ca pe parcursul următoarelor zile sau săptămâni să apară și alte propuneri sau ușoare modificări ale propunerilor deja trimise. Deci e un proces în derulare. Un proces dinamic și activ, cu numeroae părți implicate. Trebuie spus că s-au implicat nu doar asociațiile profesionale. A fost nevoie și am implicat și Ministerul Transporturilor, Ministerul Afacerilor Interne, Registrul Auro Român, CNAIR, binențeles BAAR și alte organizații. Este un efort comun și am convingerea că vom avea un set de modificări care va duce la o îmbunătățire substanțială a ceea ce înseamnă ecosistemul RCA. Așadar nu va fi o lege nouă, ci un set de modificări la legea actuală. Noi suntem inițiatori ai procesului de modificare, însă este nevoie de implicarea tuturor celor care, într-un mod sau altul sunt părți actve în sistemul asigurării de răspundere civilă auto”, a declara sursa citată.

Redăm mai jos detaliile prezentate de vicepreședintele Sorin Mititelu în legătură cu cele trei schimbări din legislație amintite.

Sistemul bonus/malus

  • Vor exista trei pachete de măsuri: cele care au fost transmise în decembrie 2023 legat de transpunerea Directivei Europene, cele care au venit ulterior și cele care sunt și acum în lucru. Primul obiectiv este evident acela al transpunerii Directivei. Urmare a acestui demers, avem ca și propuneri introducerea unui mecanism de suspendare a RCA la cerere și avem de implementat mecanismul privind obținerea certificatului de daunalitate. Acestea ar fi două dintre modificările de substanță. Un astfel de document este necesar în primul rând pentru situația în are un șofer din România merge în străinătate și invers.
  • Pe termen mediu și lung, aceste informații vor putea fi folosite într-un sistem bonus-malus la care vom lucra în perioada următoare, dat fiind faptul că al doilea obiectiv pe care îl avem este acela de a veni cu o serie de ajustări care, în final, să permită beneficiarilor de asigurări de răspundere civilă, să acceseze tarife juste, ținând cont de riscul asociat segmentului din care face parte fiecare asigurate, dar și o serie de alte criterii care țin de comportamentul lui în circulație. Se vor putea folosi datele din certificatul de daunalitate și în direcția aceea.
  • Avem în vedere aceste modificări nu doar pentru a obține o primă justă pentru fiecare asigurat ci este vorba și de o ajustare care să asigure un rezultat financiar al întregului sistem care să nu încarce excesiv prima de risc. Acest sistem are în final un rezultat. Sunt reduceri pentru cei din clasele de bonus și penalizări pentru cei din clasele de malus. Rezultatul ideal ar fi fost zero, adică reducerile prin bonus să fie compensate de penalizările prin malus. Astăzi, avem un rezultat financiar negativ. În final, e normal să fie negative, dar problema este cât de mare poate fi acest deficit pentru că el va duce la o încărcare a primei de risc. Noi urmărim ca acest deficit să aibă un nivel rezonabil, Urmărim o ajustare astfel încât să intrăm într-un nivel de rezonabilitate și din această perspectivă avem de lucrat la întregul sistem bonus-malus.
  • În primul rând vom introduce noi criterii pentru tot ce înseamnă malus, unele dintre ele aduse de foarte multe ori în atenția publică. De exemplu, să se țină cont dacă dauna a fost produsă într-un eveniment rutier care a condus la o vătămare corporală. Actualul sistem nu are în vedere nici dacă a fost o daună totală cu victime sau fără victime. Mai sunt și altele. Istoricul de amenzi pe ultimul an va fi luat în calcul. Aici avem în vedere, binențeles, amenzile rutiere. E posibil să luăm în considerare și dacă dauna s-a întâmplat în România sau în afara țării, având în vedere că sunt diferențe foarte mari între valorile daunei medii. Acestea sunt principalele elemente.
  • Ideea este de a aduce rezultatul de fond al acestui sistem la un nivel de rezonablitate. Ce este câștigat este un drept câștigat, deci toată lumea rămâne în acest sistem bonus-malus. Ceea ce avem în vedere este extinderea plajei, mai ales la bonus, astfel încât să nu  ne oprim la B8. Va fi nevoie de o ajustare a nivelelor și de malusare și de bonusare. Acest sistem  nu trebuie să încarce prima de risc a fiecărui asigurător. Pentru asigurător este un joc cu sumă nulă, pentru că adaugă rezultatul acestui sistem la prima lui, deci el nu are un impact, dar noi, asigurații, vom fi impactați.

Franșiza, o mare noutate, obligatorie pentru asigurător, opțională pentru asigurat

  • Al doilea obiectiv, așa cum spuneam, este introducerea unor modificări cu impact asupra primei. Bonus-malus este unul, al doilea este franșiza. Franșiza ar fi după modelul celei aplicate pentru CASCO, evident cu diferența că atunci când se face plata daunei de către asigurător nu se va face o deducere a franșizei din beneficiul pe care l-ar obține păgubitul. Asigurătorul va plăti el dauna, iar mai departe, în funcție de valoarea franșizei, va recupera suma de la asiguratul vinovat în evenimentul respectiv. Trebuie spus că este un beneficiu opțional, la cererea asiguratului.
  • În al doilea rând, trebuie spus că această franșiză va fi într-o anumită valoare nominală, nu procentuală. Franșiza va fi stabilită în funcție de capacitatea de plată a celui luat în risc, pentru că asigurătorul trebuie să aibă posibilitatea de a recupera suma rezpectivă, în caz de daună.
  • Nu ne așteptăm ca reducerea primei să aibă o valoare foarte mare la persoane fizice, dar este un beneficiu care cred că va fi de mare interes pentru companii, mai ales cele cu parc auto foarte mare, pe care îl gestionează foarte bine nu numai din punct de vedere al mentenanței, ci și a exploatării lui.

RCA în tranșe, cu plata a până la 12 rate. Altă premieră, alt serviciu obligatoriu pentru asigurători, care renunțaseră complet să mai vândă în rate

  • Un alt palier la care vom lucra este modalitatea de plată. Nu este doar o chestiune de tehnică, însemnând alegerea unui canal. Este vorba de un beneficiu oferit celor care ar trebui să facă un efort important, la o anumită dată, pentru plata unei sume mai mari, respectiv a unei sume care influențează major capacitatea lui de plată pe termen scurt. Mai concret, când ai un venit de 3.000 de lei net și ai o asigurare plătit o asigurare de 1.000 de lei, aceasta înseamnă 33% din venitul tău,un procent deloc mic. Aceasta înseamnă că efortul pe care respectivul trebuie să îl facă în acel moment este unul deosebit de mare.
  • Pentru a micșora acest efort, stimulând astfel încheierea de asigurări RCA, pentru că gradul de cuprindere în RCA este undeva în jur de 75%, oferim posibilitatea închierii în rate. Este același lucru în cazul companiilor. Când ai parc auto mare, să îți faci o rezervă de câteva sute de mii de lei poate fi un efosrt semnificativ. Aceasta este motivația.
  • Avem în vedere ca măsura să se aplice doar contractelor cu valabilitate de un an. Mai departe, posibilitatea de plată în rate să fie lunară, trimestrială sau semestrială, adică în 12 rate, în patru sau în două rate. Ca și la franșiză, este un drept al asiguratului și o obligație a asigurătorului.

 

Schimbare de ultimă oră a regulilor RCA: Firmele de asigurare nu mai plătesc dauna fără documente suplimentare privind calitatea reparației. Măsura vizează sute de mii de șoferi pe an

22 februarie 2024

Autoritățile au pregătit o nouă schimbare a legislației RCA, care, de această dată, vizează în primul rând creșterea siguranței în trafic, au arătat, pentru Economica,net, reprezentanți ai Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). Este vorba de reglementarea așa numitelor plăți "în regie proprie", adică acele situații în care păgubitul alege să încaseze în avans valoarea daunei și abia ulterior să efectueze reparația. Regia proprie este metoda preferată de asigurători în ultimii ani, context în care până la jumătate din cele circa 350.000 de dosare de daună care apar anual sunt gestionate astfel.

Majoritatea șoferilor care aleg să își rezolve daunele acoperite de RCA prin așa numitul sistem „regie proprie” vor trebui să aducă documente care să arate că au făcut reparația în condiții optime, dacă vor să încaseze banii de la asigurătorul șoferului vinovat în accident. Schimbarea ar putea intra în vigoare chiar din luna aprilie a acestui an. Este cea mai nouă modificare pe care Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a propus-o Parlamentului în cadrul celei mai ample reforme legislative de la apariția legii 132 din 2017, a RCA. Conform celor declarate de oficialii instituției, măsura are în vedere în primul rând creșterea siguranței rutiere, prin evitarea lansării în trafic a unor autovehicule aflate într-o stare tehnică necorespunzătoare.

„Este o modificare care până acum nu a apărut în discuții. Este aceea referitoare la plățile efectuate ca despăgubiri materiale, plățile efectuate către asigurați, plăți în numerar, în avans, plăți care sunt drepturi ale păgubitului acoperit de RCA și se fac la cererea acestuia. Acest drept rămâne valabil, dar trebuie să luăm în considerare că un asemenea mecanism generează și unele efecte secundare. Poate fi o motivație pentru a fi făcute reparațiile acelor vehicule nu neapărat în service-uri autorizate și mai ales reparațiile să nu fie complete. Avem în vedere introducerea unui mecanism astfel încât cel care are un autovehicul avariat și a fost deschis un dosar de daună penru care s-a plătit un beneficiu sub forma unei sume, așa zisa regie proprie, să aibă obligația ca într-o anumită perioadă să prezinte documente justificative către asigurătorul său prin care să demonstreze că mașina respectivă a fost reparată în condiții legale. Mai departe, informația respectivă va avea o valorificare”, a declarat, într-un amplu interviu pentru Economica, Sorin Mititelu, vicepreședintele ASF responsabil de piața asigurărilor.

Regia proprie este o metodă de gestionare a daunei care a fost încurajată de firmele de asigurare în ultimii ani, în principal ca soluție pentru reducerea costurilor, în condițiile în care, conform celor afirmate chiar de reprezentanți ai pieței, unele service-uri au tendința să încarce devizele cu valori mai mari decât media pieței. Sumele oferite de asigurători direct păgubitului diferă de la societate la societate, însă companiile mari, multinaționale, care după falimentele Euroins și City Insurance domină și vânzările de RCA, au sisteme elaborate de analiză și propun, în general, valori decente (pentru ora de manoperă, de exemplu). În acest context, conform datelor consultate de Economica, în cazul unor societăți precum Allianz Țiriac sau Groupama, de exemplu, ponderea dosarelor rezolvate prin plata în avans, direct către păgubit, depășește 40%. Regia proprie este încurajată și de cele două societăți care activează pe piață în baza pașaportului european (Axeria și Hellas Direct). La un număr anual de dosare care, conform datelor ASF merge spre 350.000 pe an, vorbim, așadar, despre cel puțin 140.000-150.000 de șoferi care își rezolvă astfel problema.

Concret, păgubiții al căror autovehicul a suferit daune de tipul celor menționate în articolul 7, la excepții, vor trebui să aducă documente justificative privind calitatea reparației pentru a încasa efectiv banii. Anterior reparației, asigurătorul doar calculează și face oferta pentru suma cuvenită daunei, la solicitarea păgubitului.

Colaborare largă între instituții, pentru creșterea siguranței în trafic. Informațiile despre mașinile cu probleme vor fi disponibile atât la RAR cât și în AIDA (baza de date privind asigurările RCA gestionată de BAAR) și în bazele Poliției.

Modificarea despre care vorbim vine într-un context mai larg, în care Autoritățile încearcă să crească și siguranța în trafic, prin reducerea numărului de autovehicule care circulă în condiții tehnice improprii. În acest sens se va pune în practică un proiect vehiculat de mai mulți ani ca soluție inclusiv pentru piața RCA, adică interconectarea bazelor de date ale tuturor instituțiilor care au interese și responsabilități în domeniu.

„Un alt obiectiv al nostru este cel legat de introducerea unor soluții tehnice care să permită integrarea bazelor de date ale celor care sunt direct interesați nu numai de subiectul RCA ci și de siguranța în trafic, de comportamentul celor care participă în trafic. Practic, se va realiza o interconectare a bazelor de date ale Ministerului Afacerilor Interne, Registrului Auto Român (RAR), Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și Biroului Asigurătorilor de Autovehicule (BAAR). Soluția tehnică este identificată și va avea nevoie doar de o perioadă de implementare în acea perioadă tranzitorie ce va fi prevăzută în lege. Obiectivul este ca soluția să fie implementată anul acesta”, ne-a declarat Sorin Mititelu.

Potrivit acestuia, vor fi identificate mai ușor vehiculele care au probleme tehnice majore.

„În acest context, avem în vedere o altă prevedere, legată de autovehiculele care au avut o daună și care au o afectare majoră a sistemului de direcție, de frână sau care pot fi considerate din punct de vedere tehnic ca fiind daună totală. Avem în vedere ca informația despre astfel de autovehicule să ajungă la RAR, astfel încât să se poată ajunge la o verificare suplimentară la anumite inspecții. Avem în vedere și alte soluții pentru ca acest proces să fie urgentat, astfel încât să evităm situațiile în care vom avea în trafic autovehicule care au un risc ridicat din cauza acestor probleme tehnice. Este adevărat că este responsabilitatea șoferului de a nu se expune riscului în trafic, dar este și o responsabilitate a tuturor părților implicate, aceea de a scurta perioada de la data în care mașina a fost avariată cu probleme tehnice serioase și data de la care ea reintră în trafic îndeplinind condițiile normale”, a explicat vicepreședintele ASF.

 

Aproape 2 milioane de șoferi au scăpat de grija RCA cu două firme care vând direct din afara țării. Vicepreședinte ASF: Există intenții ale altor firme de a intra în România. Ține de normalitate

28 februarie 2024

Cele două societăți care activează pe piața RCA din România în baza așa numitului pașaport european au vândut, în 2022 și 2023, circa 2 milioane de asigurări ajungând în prezent să fie jucători cu cote notabile pe piață. Conform informațiilor și calculelor noastre, la ora aceasta cel puțin 1,2 - 1,3 milioane de asigurări RCA valide sunt emise de Axeria Iard sau Hellas Direct. De altfel, datele ASF pe anul 2023 confirmă adevărata explozie care a avut loc din acest punct de vedere, iar fenomenul nu se va opri aici. Ce tip de șoferi au avut și vor avea de câștigat?

În doar doi ani (Axeria Iard), respectiv un an (Hellas Direct), de la lansare, cele două societăți care vând RCA în România ca sucursale directe ale unor firme înregistrate și supravegheate în afara țării, au ajuns să controleze până la 15% din piață. O arată datele neauditate ale Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), conform cărora, dintr-un nivel total al Primelor Brute Subscrise (PBS) pe RCA de 9,25 de miliarde de lei, Axeria Iard (Franța) și Hellas Direct (Cipru) au realizat aproape 1,35 de miliarde de lei, în 2023, cu 185% mai mult decât în 2022.

Aceste date sugerează că fără prezența celor două firme pe piața din România concentrarea pe piața RCA, altfel oricum ridicată, ar fi fost și mai mare, posibil similară cu cea din perioada în care City Insurance și Euroins dominau piața. Axeria Iard, lansată în decembrie 2021, la puțin timp după ieșirea din piață a City Insurance, este deja o prezență de top în zona RCA, având deja 1,6 milioane de polițe vândute de la lansare. În prezent, francezii au un portofoliu de circa  800.000 de polițe active, cu o dinamică în creștere, fapt care îi plasează în topul vânzărilor după numărul de contracte, cu o cotă de 12-13% care urcă sigur către 15%. După cum mai arăta Economica, sunt perioade în care Axeria Iard este în top 3 în vânzările brokerilor.

Hellas Direct s-a lansat de facto abia la începutul lui 2023, în perioada în care soarta Euroins, pe atunci lider în RCA, era deja clară. Conform calculelor noastre, a vândut deja în jur de 350.000 – 400.000 de polițe și continuă să fie o prezență constantă în activitatea brokerilor. După numărul de polițe active în prezent, cota celor de la Hellas Direct stă undeva între 3,5 și 5%, conform datelor de vânzări analizate de Economica. Așadar, circa 2 milioane de șoferi au ales una dintre cele două firme în 2022 și 2023, iar în prezent cel puțin  1,1 -1,2 milioane au RCA la Axeria sau Hellas Direct.

Explicație tabel: Primele Brute Subscrise (PBS) pe RCA de către societățile supravegheate de către ASF și, respectiv, de către sucursalele directe ale societăților înregistrate în afara țării, adică Axeria Iard (Franța) și Hellas Direct (Cipru). Sursa: ASF

Reamintim că regulile Uniunii Europene spun că orice societate financiară care vrea să ofere produse și servicii într-o țară membră o poate face prin simpla notificare a autorităților din țara gazdă, fără a mai fi nevoie să deschidă o subsidiară care să fie înregistrată și autorizată, reglementată și supravegheată în țara respectivă. Despre sistemele în care pot activa astfel de firme în asigurări vom detalia mai jos, însă trebuie spus mai întâi că atât Axeria Iard cât și Hellas Direct funcționează în România prin intermediul unei sucursale înregistrate aici. Totuși, supravegherea și reglementarea activității se face de către autoritățile corespondente ASF din Franța, respectiv Cipru.

Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF: Cele două contribuie deja la FGA, dar oricum va exista un mecanism european care va garanta plata daunelor în caz de faliment, indiferent de situație… Există interes și dinspre alte firme pentru a veni în România prin acest sistem. Este o chestiune de normalitate

 

Întrebat de Economica despre felul în care vede prezența pe piața locală a societăților care activează pe pașaport european, Sorin Mititelu spune că este o chestiune de normalitate, dar subliniază că trebuie ca fiecare societate să găsească sistemul potrivit în funcție de specificul activității. Amintim că există două forme prin care societățile pot vinde în baza pașaportului european. Una dintre ele se numește Freedom of Services (FOS) și presupune ca societatea să intre în țara gazdă prin simplă notificare, responsabilitatea asupra acțiunilor sale revenind aproape exclusiv autorităților din țara de origine. Celălalt sistem se numește Freedom of Establishment (FOE) și presupune înființarea unei sucursale care să gestioneze activitatea din țara gazdă. Și în acest caz supravegherea se face dinspre țara de origine, însă autoritățile din țara gazdă au unele pârghii de control asupra sucursalei și chiar pot interveni, mai ales pe chestiuni care țin de conduita societății oaspete. În extremis se poate merge chiar și până la sistarea vânzărilor.

„Există intenții ale altor firme de a intra în România. Au fost unele solicitări de informații, așteptăm discuții oficiale. Trebuie înțelese două lucruri. Primul este că operăm într-un spațiu economic comun. Suntem parte dintr-o piață europeană și trebuie să ne comportăm ca actori ai unei piețe europene. Anumite aspecte au specific local, dar ele sunt parte tot dintr-un cadru european. Ține de normalitate în momentul de față să ai acces la produse și servicii din alte piețe și ține de normalitate să fie distribuite produse de pe alte piețe europene în țara oaspete. Așadar, ține de normalitate să avem furnizori de produse și servicii financiare pe licență oferită de autoritatea locală, pe licență FOE și pe licență FOS, cele două acordate de autoritatea din țara gazdă”, ne-a declarat vicepreședintele ASF.

Sorin Mititelu explică și care sunt diferențele între cele trei modalități prin care poate activa o firmă de asigurări în Europa și, mai ales, între FOS și FOE.

„Când e vorba de FOS criteriile țin de volumul activității. Deși este o graniță relativ neclară între FOS și FOE, de fapt principiul există și nu se poate opera fără să ții cont de principii… Până aici e clar că nu se pune problema să te opui pentru că ține de normalitate să ai asemenea jucători în piață. Iar acum ajungem la al doilea subiect. Nu întâmplător sunt trei tipuri de licențe și nu întâmplător sunt cerințe diferite. Sunt business-uri ce nesită o prezență locală semnificativă, pentru că ai o activitate care are un caracter permanent, adică nu ai doar 2-3 clienți din cinci în cinci zile, ci ai număr mare de clienți și atunci este obiectiv să ai o prezență locală cu infrastructura adecvată, motiv pentru care este nevoie de licența aceasta FOE. Mai există și situația în care ai o frecvență redusă, ai o prezență activă temporară, în sensul că intervii doar atunci când apare oportunitatea, nu ai un portofoliu extraordinar de mare. Prin urmare poți alege FOS. Alături de societățile care au locență locală, cele două formule sunt necesare și utile, dar doar toate trei necesită o utilizare corespunzătoare a valorii de business”, a declarat Mititelu.

Potrivit acestuia, cele două firme care activează pe RCA în sistem FOE cotizează și la Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), astfel încât, în caz de faliment, păgubiții vor fi acoperiți, la fel cum au fost cei de la Astra, Carpatica, City sau Euroins. Mai mult, este în dezvoltare un sistem european care va aduce și mai multă siguranță din acest punct de vedere.

„A fost opțiunea lor și a fost, de fapt, în cazul unuia dintre ei, o necesitate, pentru că nu exista un fond similar în țara lui de origine. Directiva a cărei transpunere în legea 132 o realizăm prin modificările transmise în Parlament mai are un alte set de propuneri, care sunt legate de schemele de garantare, astfel că se va crea o rețea europeană de instituții de garantare, pentru beneficiarii de polițe RCA. După ce va intra în vigoare acest mecanism în toate țările din Uniunea Europeană, teoretic nu va mai fi nicio diferență dacă ești parte într-o schemă de garantare dintr-un stat sau din alt stat, pentru că, între țările membre, prin instituții specializate, cum este cazul FGA la noi, vor fi convenții. Prin urmare, astăzi, cele două contribuie la fondul nostru de garantare, dar va fi decizia lor dacă vor contribui la schemele de garantare din țările de origine, unde sunt autorizate și supravegheate. Mecanismul prevede faptul că fondurile de garantare, dacă nu dețin fondurile necesare, pot apela la surse de finanțare din piață, iar, ca soluție de ultimă instanță, chiar statul. In extremis, statele vor acoperi, prin Ministerul de Finanțe. Riscul financiar suveran este unul scăzut.”, a conchis vicepreședintele ASF.