Șoferii prudenți suferă o nedreptate la prețul RCA, confirmă ASF: „Sistemul actual nu face nicio diferențiere semnificativă între cei cu daune sau fără”
19 martie 2024
Milioane de asigurați RCA nu-și primesc reducerea de 50% la prețul asigurării auto obligatorii, deși se află în clasa maximă de bonus B8 pentru condus prudent și fără accidente, confirmă, într-un interviu pentru cititorii HotNews.ro, Sorin Mititelu, noul vicepreședinte pe asigurări din ASF. El explică și ce vor să schimbe.
În prima parte a interviului pentru cititorii HotNews, Sorin Mititelu, proaspăt uns ”vice” ASF, a recunoscut că ”blamul public împotriva ASF este 100% justificat”. Astăzi, discuția dezvăluie modul în care se creează prețul RCA, pe care-l achită cetățenii și firmele.
Cum spune ASF că e prevăzut să funcționeze sistemul bonus-malus?
Ce se întâmplă în realitate?
Șoferul care este în clasa B8 și ar trebui să aibă o reducere de 50% primește un discount de doar 12% sau 14%
Noul vicepreședinte ASF deplânge faptul că, deși obiectivul este acela „de a influența comportamentul și a premia un comportament adecvat” asta nu se întâmplă, pentru că ”nu avem nicio demotivare pentru a determina o schimbare de comportament”.
Singurii asigurați care primesc reducere la prețul RCA sunt cei care sunt în clasa B7 și B8 - Exemplu de calcul
La solicitarea HotNews.ro de a prezenta un exemplu privind reducerea aplicată la prețul RCA, vicepreședintele ASF Sorin Mititelu a spus că totul începe cu etapa în care asigurătorul calculează valoarea tarifului standard. Șeful din ASF admite că sistemul nu funcționează cum este prevăzut, ceea ce conduce la un „calcul aparent” și la un „calcul real”.
„Indiferent de ce metodologii de calcul folosesc asigurătorii, se stabilește o valoare standard a primei de asigurare pe fiecare segment de asigurați, după care, această primă este ajustată cu un factor”.
”Dacă pentru un segment la care prima calculată este, să zicem, 1.000 lei, iar ajustarea necesară determinată de întregul sistem bonus-malus este 40%, atunci prima finală standard pentru acel segment va fi de 1.400 lei”.
”Cel care este în B8 primește o reducere de 50% din primă, adică va primi o primă de 700 de lei. Cum prima înainte de aplicarea impactului sistemului bonus-malus era de 1.000 de lei, de fapt, bonusul primit este doar de 300 de lei (1.000 minus 700), nu de 700 lei cum aparent apare”.
”Cel care este în clasa B4, are, din nou aparent, o reducere de 20%. Acesta va plati 1.120 de lei. Așadar, în cazul lui, în loc să primească o primă mai mică de 1.000 lei, cât ar fi fără impactul sistemului bonus-malus, plătește mai mult, adică 120 de lei mai mult. Acesta, de facto, nu este în bonus, ci în malus”.
”Prin urmare, în prezent, așa cum este făcut sistemul bonus-malus, doar cei care sunt în clasele B8 și B7 primesc cu adevărat un bonus, și acela nu la nivelul de 40% sau 50%, ci de 2-4% sau de 12-14%”.
”Restul asiguraților, de facto, nu primesc niciun discount, indiferent dacă sunt în clasa de bonus sau de malus, ci au adăugată o majorare la primă pentru a fi acoperite reducerile amintite, cele acordate celor din clasele B7 și B8”, a precizat vicepreședintele ASF.
Schimbările propuse de ASF la sistemul bonus-malus pentru prețuri mai juste
Sorin Mititelu spune că acesta a fost motivul introducerii de noi criterii la sistemul bonus-malus, pentru corectarea sistemului.
ASF a propus ca, pe lângă istoricul de daune, să fie aplicate și următoarele criterii:
Mititelu susține că transportatorii au vrut doar să sperie
Noile criterii au stârnit reacția transportatorilor. Ei au acuzat că șoferii își vor pierde reducerea de 50% din prețul RCA dacă nu își reînnoiesc polița în 30 de zile de la expirarea acesteia. De asemenea, transportatorii au spus că vor suferi dacă vor primi amenzi de circulație, inclusiv pentru parcarea în locuri interzise, iar suspendarea RCA va fi permisă doar dacă mașina nu va staționa pe domeniul public, în caz contrar aplicându-se amendă.
„Am spus că întregul sistem se modifică, prin urmare acele criterii vor fi luate în calcul în mod diferențiat. Deci un singur criteriu nu înseamnă neapărat pierderea a 50% (n.r din bonus). Este greșită din start această afirmație, care a fost aruncată în piață mai degrabă ca să sperie”, susține vicele ASF.
În Senat s-a decis să nu fie luate în calcul toate sancțiunile rutiere
În Comisiile din Senat, acest punct a fost ușor modificat, spune Mititelu. În sensul că nu toate sancțiunile rutiere vor fi luate în calcul, ci doar cele care conduc la suspendarea permisului de conducere.
”Dar aș vrea să se ia în calcul că frecvența evenimentelor rutiere care conduc la această frecvență a dosarelor de daună este influențată în mod direct de comportamentul rutier”, explică șeful ASF.
”Legat de continuitatea poliței de asigurare, menționez iarăși că în comisiile din Senat acest punct a fost exclus”, afirmă oficialul ASF.
Modificările bonus-malus vor reduce prețul RCA la cei mai mulți asigurați, dar vor fi și creșteri
Sorin Mititelu afirmă că nu toată lumea va beneficia de reducerea prețurilor RCA prin noile criterii propuse la bonus-malus.
„A privi lucrurile monolitic nu este corect. Marea majoritate a segmentelor de asigurați vor beneficia de aceste măsuri și sunt de așteptat reduceri pe tariful final al primei RCA. Dar vor fi și segmente care vor înregistra ușoare creșteri”.
Oficialul ASF susține că modificările ”Nu sunt de 30%-50% nici într-o direcție, nici în cealaltă. Sunt marginale de 5-10-15%”.
Care sunt principalele cauze care au majorat prețurile RCA șoferilor care nu au avut accidente?
Rata mare a accidentelor - altă cauză a prețului mare la RCA, dar și asigurătorii au partea lor de vină
Mititelu spune că asigurătorii au dreptate când spun că prețul mare al RCA este dat și de rata mare de accidente, dar că o parte din vină este și ei.
Modul de tarifare la asigurații cu risc ridicat nu funcționează
Vicepreședintele ASF atenționează că nu este normal ce se întâmplă cu acea categorie de asigurați ce se încadrează și ajung la Biroul Asiguratorilor Auto din România (BAAR) pentru a fi alocați pe mecanismul asiguratului cu risc ridicat.
ASF estimează că schimbările RCA încep la finalul lui septembrie 2024
Proiectul de lege privind modificarea legii RCA se află în prezent la Senat, în proces decizional.
„Probabil că mai durează și pe parcursul lunii aprilie, iar apoi în termen de 30 de zile trebuie să emitem un set de norme de aplicare a acestor modificări la lege. Partea aceea de interoperabilitate între sistemele informatice, sisteme de baze de date ale asigurătorilor, ale BAAR, ale RAR, ale CNAIR, ale MAI, ale Poliției Rutiere, avem ca și obiectiv ca până la finalul lunii septembrie să le avem interoperabile. Așadar este spre un proces în trepte, începând cu 30 de zile de la data aprobării legii și până la finalul lunii septembrie a anului acesta”.
Cum ar scădea prețul RCA dacă asiguratul își asumă o parte din risc. Șef ASF: Ar putea fi reduceri între 5 și 10%, în funcție de franșiză
19 martie 2024
Șoferii vor putea opta pentru plata unei sume fixe - franșiză, negociată cu asigurătorul, atunci când își fac asigurarea obligatorie auto pentru a beneficia de un preț mai mic la RCA, arată una dintre propunerile ASF de modificare a legii RCA. Dacă nu fac accident, se bucură de reducerea de preț, însă dacă produc o daună vor achita către asigurător suma negociată în polița RCA pentru plata despăgubirii.
Schimbarea întregului sistem bonus-malus, care în prezent nu mai face nicio diferențiere semnificativă între șoferii cu daune și cei fără, dar și introducerea franșizei în contractul RCA sunt principalele modificări propuse de ASF la legea RCA care să ducă la reducerea prețurilor asigurărilor auto, susține Sorin Mititelu, noul vicepreședinte pe asigurări din ASF într-un interviu HotNews.ro.
Cum am putea ajunge la prețuri RCA mai mici?
Ce reduceri de preț RCA ar aduce introducerea franșizei?
Franșiza va fi ofertată obligatoriu de asigurătorii RCA, la solicitarea asiguratului, iar suma stabilită cu asigurătorul la momentul încheierii contractului se va plăti asigurătorului numai după apariția unei daune și după ce asigurătorul a despăgubit persoana prejudiciată, potrivit motivării ASF.
Cum va funcționa franșiza: Exemplu la o poliță RCA de 1.000 de lei
La solicitarea HotNews.ro, vicepreședintele ASF a dat un exemplu privind modul cum ar funcționa acest mecanism al introducerii franșizei în contractul RCA.
Păgubitul va primi despăgubirea solicitată în continuare de la asigurător, după care firma de asigurări se va îndrepta către șoferul vinovat pentru a colecta suma negociată cu acesta ca franșiză în contractul RCA.
Proiectul de lege privind modificarea legii RCA se află în prezent la Senat în proces decizional, iar estimarea ASF este că legea va fi aprobată și va deveni operațională până la finalul lunii septembrie a anului acesta.
Vicepreședinte ASF, despre plata RCA în rate lunare: Teama asigurătorilor e similară celei din folclor privind drobul de sare
20 martie 2024
„Când ai un venit de 3.000 lei sau 4.000 lei, să plătești 1.000 lei pe RCA este un efort mai mare decât în orice altă situație”, spune într-un interviu HotNews.ro Sorin Mititelu, noul vicepreședintele ASF, motivând astfel propunerea privind introducerea plății în rate lunare a asigurării auto obligatorii. Teama asigurătorilor privind posibile comportamente abuzive este comparată de Mititelu cu teama față de „drobul de sare” din povestea „Prostia omenească” de Ion Creangă.
Care e propunerea ASF privind plata în rate lunare a RCA
Una dintre modificările propuse de ASF la legea RCA este introducerea plății în rate lunare a primei de asigurare, scopul fiind reducerea efortului financiar în privința obligației de a încheia contracte RCA:
Asigurătorii au reclamat că s-ar încuraja apariția unor cazuri tragice precum cel din 2 Mai
Propunerea ASF a fost privită cu rezerve de asigurători, care au reclamat că „pe lângă complexitatea operațională necesară gestionării unui astfel de sistem, faptul că asigurătorul poate rezilia polița RCA doar după o anumită perioadă de la neplata unei rate, poate încuraja clienții de rea-credință sau fără bonitate financiară suficientă să nu mai achite mai ales ultimele rate și să circule neasigurați - putând provoca accidente.”
Vicepreședinte ASF în interviu HotNews.ro: Argumentația este complet exagerată
Întrebat dacă sunt justificate aceste temeri, vicepreședintele ASF, Sorin Mititelu, a declarat într-un interviu HotNews.ro că această argumentație este complet exagerată, în condițiile în care și astăzi, în unele cazuri, pentru anumite segmente și pentru anumite produse, asigurătorii acceptă plata în rate.
Mititelu: Povestea lor este similară celei din folclor referitoare la drobul de sare
Ulterior interviului, HotNews.ro a insistat cu privire la teama asigurătorilor legată de imposibilitatea legală de a rezilia un contract RCA decât după 30 de zile de neplată și posibilitatea apariției unor situații de abuz, dar Sorin Mititelu și-a menținut punctul de vedere.
Proiectul de lege privind modificarea legii RCA se află în prezent la Senat în proces decizional, iar estimarea ASF este că legea va fi aprobată și va deveni operațională până la finalul lunii septembrie a anului acesta.
Interviul integral – AICI