01.02.2022
XPRIMM: Cum apreciați că a fost anul 2021 pentru piața de asigurări?
Cristian ROȘU: Fără discuții, decizia Consiliului ASF, cu privire la retragerea autorizației de funcționare, constatarea stării de insolvență și promovarea cererii privind deschiderea procedurii falimentului la societatea City Insurance, a fost evenimentul anului 2021 pentru piața asigurărilor.
Nu a fost o decizie ușor de luat, dar Consiliul a adoptat în unanimitate o decizie corectă, pentru că nicio societate de asigurări nu poate să funcționeze fără să respecte prevederile legale. Decizia Consiliului ASF va contribui la sănătatea pieței de asigurări.
Evident că ieșirea liderului dintr-o piață produce întotdeauna anumite tensiuni, care încet, încet vor fi însă absorbite de ceilalți jucători. Este doar o chestiune de timp până când acest lucru se va întâmpla.
Dincolo de aceste probleme inerente, consider că piața asigurărilor are un potențial uriaș de dezvoltare, care, sunt convins, se va concretiza în timp. Avem marje importante de creștere pe piața asigurărilor de sănătate și de viață. De asemenea, pe piața asigurărilor facultative de locuințe există spațiu suficient de dezvoltare.
Odată cu îmbunătățirea gradului de educație financiară, va crește și gradul de cuprindere a asigurărilor facultative. Sunt convins de acest lucru.
Schimbând registrul, cred că piața RCA reprezintă eterna provocare. Piața asigurărilor auto obligatorii nu își găsește liniștea de vreo 15 ani, dacă nu mai bine de atât. “Războiul” permanent dintre asigurători și service-uri, dar și faptul că un produs obligatoriu de asigurări, cu un pronunțat caracter social, este vândut într-o piață liberă, reprezintă problematici pe care nu le putem rezolva decât prin modificări ample la nivel legislativ, și mă refer aici la legislația primară, și prin schimbarea mentalităților.
XPRIMM: Piața se confruntă cu cel mai mare faliment, al City Insurance. În opinia dumneavoastră, ce efecte are acest faliment pentru piață și clienți și care ar fi soluțiile pentru limitarea lor?
C.R.: Eu cred că situația generată de anumite probleme pe care le-a avut City Insurance are și o parte pozitivă, dincolo de disconfortul unul faliment important. Oamenii vor înțelege, chiar dacă în timp, că prețul polițelor RCA trebuie să fie sustenabil pentru plata daunelor.
Asigurarea obligatorie auto nu trebuie privită ca o asigurare pentru terți, ci ca pe o asigurare pentru propria persoană. În momentul în care un șofer se urcă la volan se poate întâmpla orice. Un moment de neatenție poate avea consecințe grave. Prin urmare, achiziția unei polițe RCA trebuie privită ca pe o protecție pentru sine. Dacă plecăm de la această premisă, atunci putem spune că am început să schimbăm paradigma pe această piață. Altfel, va fi greu să vorbim despre normalitate, pentru că totul pleacă de la modul în care fiecare dintre noi se raportează la această piață.
Trebuie să ne obișnuim să privim lucrurile în perspectivă și căutăm soluțiile pentru înlăturarea cauzelor care generează problemele. Doar așa vom putea avea o piață RCA stabilă și fără convulsii periodice.
XPRIMM: Ce considerați că trebuie făcut în piața pentru ca industria să nu se mai confrunte cu asemenea falimente?
C.R.: În primul rând, societățile trebuie să respecte legislația în vigoare. Piața va evolua doar dacă se bazează pe profesionalism și onestitate în relația cu consumatorul, cu autoritățile și cu partenerii.
XPRIMM: Care considerați că ar fi soluțiile pentru problemele de pe segmentul RCA? Ar rezolva un asigurator de stat situația?
C.R.: Apariția unui asigurător de stat poate aduce un oarecare echilibru pe această piață. Mai mult decât atât, orice companie nouă este mai mult decât binevenită pe un segment care devine tot mai îngust. Cu cât concurența este mai mare, cu atât consumatorul are de câștigat.
Problemele pieței RCA sunt segmentate pe mai multe paliere: unele țin de o mai bună reglementare în plan legislativ, altele țin de comportamentul companiilor, altele sunt strict legate de modul în care asigurații se raportează la polița RCA. De asemenea, sunt chestiuni care ne privesc și pe noi ca Autoritate și pe care trebuie să le îmbunătățim. Avem și noi de lucru pe această zonă.
Nu vă ascund faptul că și service-urile, pe care Autoritatea nu le reglementează, dar care au un rol extrem de important în piața RCA, trebuie să vină cu alte abordări în parteneriatul cu societățile de asigurare. Nu există doar un singur vinovat pentru problemele acestei piețe.
RCA este o piață extrem de complexă, deși la prima vedere nu pare. Din punctul meu de vedere complexitatea rezidă, așa cum am mai spus, din faptul că vorbim despre vânzarea unui produs cu un puternic caracter social, pentru că este obligatoriu într-o piață liberă. Mai mult decât atât, piața RCA este foarte influențată și de faptul că România este pe primul loc în UE la numărul de accidente raportat la numărul de locuitori, fapt care pune o presiune în plus pe acest segment. Iată că și comportamentul șoferilor în trafic este o altă problemă cu implicații serioase asupra pieței asigurărilor auto obligatorii.
XPRIMM: Ce așteptări aveți de la 2022? Cum vedeți evoluția pieței?
C.R.: Pentru 2022 avem două obiective majore: stabilizarea definitivă a pieței RCA și continuarea trendului ascendent pentru piața asigurărilor de viață și de sănătate. Premisele sunt bune. Creșterea segmentului de asigurări non-auto începe să fie din ce în ce mai solidă, chiar dacă nu putem vorbi încă despre o piață matură, în care asigurările obligatorii să nu mai aibă o pondere atât de importantă.
Totodată, falimentul societății City Insurance poate să fie un punct de inflexiune pentru reașezarea pe alte premise a pieței RCA. Cu toții trebuie să înțelegem că doar prin comportamente corecte putem avea o piață funcțională în care daunele să fie plătite corect și la timp.
XPRIMM: Anticipați noi fuziuni și achiziții sau intrarea unor noi jucători în piață?
C.R.: Concurența reprezintă sursa de sănătate a unei piețe, indiferent de profilul acesteia. În mod evident, ne dorim ca pe toate piețele pe care le supraveghem să avem jucători noi, companii puternice, care să aducă plus valoare pentru consumatori. Piața RCA are nevoie, în acest moment, de un suflu proaspăt, care să ofere o nouă perspectivă asupra unui produs cu o notorietate foarte mare, dar care, din păcate, a creat și mari probleme.
Există intenții din partea unor companii de a intra pe piața din România, așteptăm cu interes ca ele să se și concretizeze. N-aș vrea să dau nume până când nu avem date certe.